Середа, 09.07.2025, 23:37
Вітаю Вас Гість | RSS

"Податковий кодекс Азарова-Тігіпка (КАТ) є викликом для українських підприємців..." - Меморандум незалежного обговорення Податкового кодексу від Фронту Змін
Горизонтальное меню с использованием CSS
Відео тижня

Дайджест новин
У Львові студенти вийдуть на Всеукраїнську акцію протесту проти комерціалізації освіти
Стрий протестує проти проекту нового Податкового кодексу
Центр громадської адвокатури дав висновки проекту закону України "Про Лобіювання"
Сьогодні о 19.00 год. відбудеться голосування за затвердження списків кандидатів в депутати до Львівської міськради.
У виборчих бюлетенях Львівщини лідируватиме Партія регіонів
СБУ “порадила” історику, який вивчає діяльність УПА, подумати про сім’ю
Експерти УЄФА позитивно оцінили хід будівельних робіт на новому стадіоні у Львові - Губицький
Депутати Львівщини висловили недовіру Василеві Горбалю
Із депутатів в мери: Тягнибок підсиджує Садового
Села Львівщини співпрацюють з ООН

Погода
Погода в Львові

Статистика
Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Форма входу

Головна » Статті » Аналітика

Центр громадської адвокатури дав висновки проекту закону України "Про Лобіювання"

Пропозиції та зауваження до проекту Закону «Про лобіювання»


Загальна оцінка акту: Проект закону «Про лобіювання» сприятиме виведенню значної кількості методів лобістської діяльності із тіні. Цілком слушно проект закону розмежовує лобістську діяльність та діяльність інститутів громадянського суспільства щодо представлення та захисту власних інтересів та інтересів своїх членів. Проект визначає суб’єктів лобістської діяльності, порядок їхньої реєстрації та акредитації, звітності, побудови відносин із органами державної влади та їх посадовими особами у лобістській діяльності. Потребує доповнення механізмів підвищення прозорості лобістської діяльності, визначення особливостей оплати витрат та послуг лобістів, доповнення прав та обов’язків суб’єкта лобістської діяльності та органів державної влади, в тому числі участі лобіста при обговоренні акту, що є предметом лобіювання в органі державної влади та комітеті парламенту, адже передбачення таких можливостей сприятиме зацікавленості в офіційній реєстрації та публічній участі у процесі лобіювання більшої кількості лобістів.

 

Пропозиції

Доповнити частину 2 статті 2 проекту Закону (Сфера дії Закону) щодо переліку об’єднань, на які не поширюється закон, додати благодійні організації, органи самоорганізації населення, об’єднання співвласників багатоквартирних будинків.

Аргументація: відповідні Закони («Про благодійництво та благодійні організації», «Про органи самоорганізації населення», «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку») вказують на те, що вони також  представляють та захищають свої та інтереси своїх членів відповідно до статутів (положень).

 

Доповнити статтю 6 проекту Закону (Забезпечення прозорості лобіювання) у частині 2 (способи оприлюднення інформації про лобістську діяльність) словами «оприлюднення  на веб-сайті  органів державної влади інформації про акредитованих суб’єктів лобістської діяльності».

Аргументація: додаткові способи підвищити прозорість лобіювання через оприлюднення інформації по кожному окремому органу державної влади, в якому здійснюється лобістська діяльність акредитованих суб’єктів. Проект передбачає оприлюднення реєстру субєктів лобістської діяльності (ст..12), але не передбачає оприлюднення акредитованих по кожному органу. Це спростить роботу і в самому органі – відкривши  перелік акредитованих на веб-сайті, посадова особа зможе ідентифікувати, з ким працює та чи має лобіст відповідні повноваження.

 

Доповнити статтю 7 (Обмеження щодо здійснення лобіювання) «Забороняється лобіювання нормативно-правових актів, які регулюють суспільні відносини у зовнішньополітичній сфері, у воєнній сфері та сфері безпеки державного кордону України, з питань організації Збройних Сил України, у сфері ядерної та радіаційної безпеки, судоустрою та судочинства» словами «актів, які обмежують конституційні права та свободи людини і громадянина, передбачають звуження змісту та обсягу прав і свобод, гарантованих Конституцією України».

Аргументація: дуже часто у лобіюванні можуть стикатись різні «інтереси» різних суб’єктів, в конкуренції яких інтерес громадянина є менш представлений та захищений порівняно із інтересом, до прикладу великої корпорації (екологія, права споживача тощо). Водночас Конституція гарантує у частині 3 статті 22, що не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав та свобод, також частина 1 статті 64 Основного закону вказує, що «конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією».

 

Пропозиція: у частині 5 статті 8 (Умови набуття права на зайняття лобістською діяльністю) підвищити строк, зі спливом якого особи, в яких були певні перешкоди, можуть  займатись лобізмом (за чинною редакцією – два роки), пропонуємо –  три.

Аргументація:  Робота у органах державної влади та служба у місцевому самоврядуванні, навіть якщо мине два роки, залишить зв’язки, які поставлять суб’єктів у нерівне становище.

 

Доповнити частину 1 статті 10 (щодо документів, які подаються для реєстрації лобіста) у абз. 4 (копію трудової книжки або інших документів, які підтверджують трудову діяльність) словами «копію свідоцтва про державну реєстрацію фізичної особи-підприємця».

Аргументація: частина 2 статті 8 проекту передбачає можливість фізичної особи-підприємця  бути лобістом.

 

Доповнити статтю 14 (Права та обов’язки суб’єкта суб’єктів лобістської діяльності)  частиною 3 «Втручання державних органів та  посадових осіб у діяльність акредитованого лобіста, так само як і втручання лобіста у діяльність державних органів, посадових осіб не допускається, крім випадків, передбачених Законом.»

Аргументація: необхідне встановлення взаємного правила для лобіста та органу державної влади щодо організації власної роботи та співпраці в процесі лобістської діяльності.

 

Доповнити  частину 1 статті 14 (Права та обов’язки суб’єктів лобістської діяльності) словами «реалізовувати інші права, що не заборонені законом».

Аргументація:  не можливо у одній частині статті перелічити усі права та можливості суб’єкта при здійсненні лобістської діяльності. Проект визначає тільки деякий перелік прав, водночас законодавство встановлює і інші можливості, будуть з’являтись нові, наприклад, участь у консультація із громадськістю, використовувані (поширення інформації), не охоплює перелік усіх форм співпраці із інститутами громадянського суспільства (наприклад, спільні петиції, залучення фахівців та експертів до аналізу та представлення пропозицій тощо).

 

Доповнити статтю 15 проекту (Договір про надання лобістських послуг) частиною 5 щодо оплати витрат лобіста від неурядових організацій «Договір про надання лобістських послуг  із замовником - громадською організацією, професійною спілкою, організацією роботодавців, політичною партією, релігійною організацією, благодійною організацією,  кооперативом, творчою спілкою та іншою неприбутковим об’єднанням, асоціацією органів місцевого самоврядування може бути безоплатним»

Аргументація: Щоб не виникали зловживання щодо оплати витрат та послуг лобіста, уникнення від сплати податків через вказівку про безоплатність договору про надання лобістських послуг, пропонуємо визначити перелік тих договорів, які можуть бути безоплатними. Відповідно, всі інші повинні передбачати таку оплату. В перелік пропонується віднести неприбуткові організації, в тому числі громадські, благодійні, релігійні організації тощо.

 

Доповнити  частину 5 статті 22, абзац 1 (Порядок акредитації суб’єктів лобістської діяльності в органах державної влади) «Орган, в якому здійснено акредитацію суб’єктів лобістської діяльності, оприлюднює перелік проектів нормативно-правових актів, що лобіюються, на офіційному веб-сайті органу державної влади в мережі Інтернет» словами «перелік акредитованих суб’єктів лобістської діяльності».

Змінити та доповнити  абзац 2 частини 5 статті 22 проекту: «Також на веб-сайті органу державної влади висвітлюється інформація щодо проведених зустрічей посадових осіб відповідного органу з акредитованими у ньому лобістами» на «На веб-сайті органу державної влади щоквартально висвітлюється інформація про лобістську діяльність, що має включати:

відомості про лобістів та лобістські об’єднання,  акредитовані органом влади протягом відповідного періоду;

відомості про лобістів та лобістські об’єднання, що здійснювали лобіювання протягом відповідного періоду;

відомості про проекти нормативно-правових актів, що лобіюються та щодо яких здійснено лобіювання відповідного періоду ;

відомості про проведені зустрічі посадових осіб відповідного органу з акредитованими у ньому лобістами відповідного періоду, публічні заходи та інша інформація щодо методів лобіювання ;

тексти нормативно-правових актів, ухвалених органами державної влади, щодо яких було здійснено лобіювання відповідного періоду ;

відомості про замовників лобістських послуг щодо проектів нормативно-правових актів, що лобіюються.»

Аргументація: Доповнена інформація, яка підвищить прозорість лобістської діяльності, в тому числі щодо акредитації, щодо проектів актів, методів лобіювання, замовників тощо. Також навряд чи можливим буде технічно та організаційно здійснювати збір та оприлюднення інформації у тому варіанті, який пропонується законопроектом, а саме інформувати поточно про  проведені зустрічі, пропонуємо проводити узагальнення принаймні щоквартально та публікувати на веб-сайті.

 

Змінити у частині 2 статті 24 проекту (Участь суб’єктів лобістської діяльності в органах державної влади) «бути присутнім на запрошення на засіданні комітету Верховної Ради України» на «бути присутнім на засіданні комітету Верховної Ради України, висловлювати пропозиції  на засіданні при розгляді проекту нормативно-правового акту, що є предметом його лобіювання» (вилучити – на запрошення)

Аргументація: лобіст позбавлений прав та гарантій задля чого взагалі він отримує такий статус. Передбачення у законі такої можливості виправдовуватиме  довгий шлях особи, щоб стати лобістом. Через такі можливості можна зробити дискую публічною, а не тільки на рівні посадових осіб, голови чи членів комітету.

 

Змінити у частині 2 статті 25 проекту (Участь суб’єктів лобістської діяльності у роботі консультативних, дорадчих та інших допоміжних органів і служб, які створюються Президентом України для здійснення своїх повноважень) «бути присутнім на запрошення під час засідань консультативних, дорадчих та інших допоміжних органів, які створюються Президентом України» на «бути присутнім під час засідань консультативних, дорадчих та інших допоміжних органів, які створюються Президентом України при розгляді проекту нормативно-правового акту, що є предметом його лобіювання»  (вилучити – на запрошення)

Аргументація:при розгляді проектів нормативно-правових актів, які є предметом лобіювання, суб’єкт лобістської діяльності має мати можливість представити свої доводи, відповісти на запитання для підтримки супроводу акту.

 

Змінити у частині 2 статті 26  проекту (Участь суб’єктів лобістської діяльності у роботі Кабінету Міністрів України) «бути присутнім на запрошення під час засідань Кабінету Міністрів України та урядових комітетів» на «бути присутнім під час засідань Кабінету Міністрів України та урядових комітетів при розгляді проекту нормативно-правового акту, що є предметом його лобіювання» (вилучити – на запрошення)

Аргументація: при розгляді проектів нормативно-правових актів, які є предметом лобіювання, суб’єкт лобістської діяльності має мати можливість представити свої доводи, відповісти на запитання для підтримки супроводу акту.

 

Вилучити із частини 1 статті 26 проекту (Повноваження органу реєстрації у відносинах із суб’єктами лобістської діяльності)  у частині 1 абзац 1 «приймає відповідно до вимог цього Закону нормативно-правові акти  щодо діяльності суб’єктів лобістської діяльності».

Аргументація: закон делегує повноваження приймати відповідні нормативно-правові акти не органу реєстрації, а Кабінету Міністрів України (наприклад, стаття 9, стаття 22), що є вірним підходом до нормотворчості  – прийняття акту вищим органом, який виконується підпорядкованим, що і передбачено законом.

 

Зауваження: проект закону не передбачає відповідальності осіб, які здійснюють лобістську діяльність без реєстрації.

Категорія: Аналітика | Додав: Bogdan (06.10.2010)
Переглядів: 2040 | Теги: лобізм, громадський вплив, лобіювання | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Топ-новина

Україна політична

Друзі сайту

Copyright Онисько Богдан © 2025 Сайт управляється системою uCoz